diumenge, de juliol 23, 2017

Els Dibuixos de Raffaello Sanzio


1500-1, Retrat d'un jove (probable autoretrat), Ashmolean-Museum, University of Oxford

Aquí no es parla de cap altra cosa que sigui la mort d'aquest bon home [...] que acaba de terminar la seva primera vida; però la seva segona vida, la fama, no subjecta ni a temps ni a la mort, serà eterna [...]

Fragment del comunicat enviat a Isabella d'Este

1504-5, Estudi inspirat pel David de Michelangelo, British Museum, Londres

1505, Estudi de cap i mans i esbòs basat en Leonardo, Ashmolean Museum, University of Oxford

1507, Leda i el cigne, Royal Collection, Londres

1507, Estudi de la figura del Nen Jesús per la Bella Giardiniera, Ashmolean Museum, University of Oxford

1508, La Madonna della Melagrana, Albertina Museum, Viena

1508-10, Estudi d'Adam per la Disputa, Gallerie degli Uffizi, Florència

Només tenia 37 anys quan va morir, i no obstant la fama dels seus dibuixos va tindre un efecte transformador dins l'art Europeu.
Els seus dibuixos no són simples obres preparatòries o esquetxos que acabaran prenent a l'obra final. Són obres completes en si mateix, amb tota la càrrega emocional i d'experimentació que comporta la reflexió i exploració sobre la feina que s'està realitzant, o que es vol dur a terme. Aquesta no és simplement una valoració actual, ja que era així pels seus propis coetanis.


1509-10, Figura al·legòrica de la poesia, Royal Collection, Londres

1509-10, Estudi per El Parnassus, Royal Collection, Londres

1510, Cap d'una Musa, Col·lecció Privada

1510-14, Estudi pel gravat 'La Massacre dels Innocents', British Museum, Londres

1511-14, Nus assegut, Ashmolean Museum, Oxford

1512, Figura amb una destral, Royal Collection, Londres

1513-14, Home transportant un ancià, Albertina Museum, Viena

1513-14, Àngel amb l'anell dels Medici, Teylers Museum, Haarlem

1513-14, Dos figures agenollades, Royal Collection, Londres

1514, Tres homes d'en peus, Albertina Museum, Viena

1515, Estudi per la Caritat, Ashmolean Museum, University of Oxford

1517-18, Les tres Gràcies, Royal Collection, Londres

1518, Estudi per la  Madonna de François I, Gallerie degli Uffizi, Florència

1519-20, Cap d'Apòstol, Estudi per la Transfiguració, Albertina, Viena

1519-20, Caps i mans de dos apòstols, Ashmolean-Museum, University of Oxford